
پیگیری صدور شناسنامه از ثبت احوال، از طریق مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دولت و یا روش اینترنتی سایت ثبت احوال و با استفاده از شماره پیگیری، امکان پذیر می باشد. به علاوه، متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه رهگیری محصولات شرکت ملی پست نیز از طریق شماره مرسوله، برای پیگیری ارسال شناسنامه خود، اقدام نمایند.
در حال حاضر، صدور شناسنامه، در رابطه با سه مورد، شامل نوزادان ایرانی تازه متولد شده، دریافت شناسنامه المثنی و تعویض شناسنامه، مطرح می گردد. صدور شناسنامه، برای نوزادان، به روش حضوری و به صورت فوری، انجام گرفته، اما در دو مورد بعدی، از زمان ثبت درخواست صدور شناسنامه، مدتی طول می کشد تا این سند سجلی، برای متقاضی، صادر و ارسال گردد.

در این فاصله زمانی، چنانچه، متقاضی صدور شناسنامه جدید، خواهان پیگیری صدور شناسنامه از ثبت احوال باشد، می تواند با مراجعه به سایت ثبت احوال و سامانه پست، برای پیگیری درخواست صدور شناسنامه خود، اقدام نماید که این امر، مستلزم آشنایی با روند و نحوه ثبت درخواست پیگیری در این دو. سامانه می باشد.
لذا، در این مقاله، ابتدا، به معرفی سایت پیگیری صدور شناسنامه پرداخته؛ سپس، نحوه پیگیری صدور شناسنامه از ثبت احوال و استعلام با کد ملی آن را توضح داده و در پایان، نحوه استعلام اینترنتی تاریخ صدور این سند سجلی را بررسی خواهیم کرد.
بیشتر بخوانید : وکیل طلاق آنلاین، تلفنی و حضوری
وکیل طلاق به نوعی یک وکیل خانواده بوده که علاوه بر تسلط بر قوانین طلاق بر سایر مسائل مربوط به حقوق خانواده مسلط است. اجرتالمثل ایام زوجیت، حضانت فرزندان، ممنوعالخروجی فرزندان، تنصیف دارایی شوهر، قوانین ملاقات فرزند و غیره اشاره کرد.
سایت پیگیری صدور شناسنامه
شناسنامه، در کشور ما، در کنار کارت ملی، سند هویتی افرادی است که دارای تابعیت ایرانی می باشند. مطابق قوانین مربوط به ثبت احوال، در حال حاضر، صدور شناسنامه، در سه حالت انجام می گیرد:
صدور شناسنامه، برای نوزادان تازه متولد شده ای که دارای تابعیت ایرانی بوده که لازم است درخواست مربوط به آن، در مهلت گرفتن شناسنامه برای نوزادان، به ثبت احوال، داده شود.
درخواست شناسنامه المثنی که در زمانی ارائه شده که شناسنامه فرد، مفقود می گردد.
درخواست تعویض شناسنامه که در مواردی مانند تعویض شناسنامه های قدیمی با شناسنامه های جدید، تغییر اطلاعات هویتی دارنده شناسنامه، تعویض شناسنامه پس از رسیدن متقاضی به 15 سالگی و تعویض شناسنامه بعد از رسیدن فرد به 30 سالگی، انجام می گیرد.
مطابق مقررات و رویه کاری سازمان ثبت احوال کشور، درخواست صدور شناسنامه، برای نوزادان تازه متولد شده، باید به روش حضوری، به اداره ثبت احوال حوزه تولد طفل، داده شود و در صورت تکمیل بودن مدارک، شناسنامه نوزاد، با فوریت و در همان روز، صادر شده و تحویل والدین وی می گردد. بنابراین، مساله پیگیری صدور شناسنامه از ثبت احوال و استعلام با کد ملی آن، در این مورد، مطرح نمی باشد.
اما، در موارد دوم و سوم، یعنی صدور شناسنامه المثنی و تعویض شناسنامه، از زمانی که درخواست فرد، به روش حضوری یا اینترنتی، ثبت گردید، مدتی طول می کشد تا شناسنامه جدید، از طریق پست، به نشانی وی ارسال شود. بنابراین، در صورتی که متقاضی، خواهان پیگیری صدور شناسنامه از ثبت احوال و استعلام با کد ملی آن، باشد، لازم است تا مطابق روند تعیین شده توسط ثبت احوال، برای پیگیری درخواست خود اقدام نماید.
در حال حاضر، متقاضیانی که درخواست شناسنامه المثنی یا تعویض شناسنامه خود را ثبت نموده اند، این امکان را داشته تا با مراجعه به سایت سازمان ثبت احوال کشور و با استفاده از اطلاعات مربوط به شماره پیگیری درخواست خود، برای پیگیری صدور شناسنامه از ثبت احوال و استعلام آن، اقدام نمایند.
سایت پیگیری صدور شناسنامه، در واقع، همان سایت سازمان ثبت احوال کشور، به آدرس اینترنتی sabteahval.ir بوده که علاوه بر پیگیری صدور شناسنامه از ثبت احوال و استعلام آن، امکانات متعدد دیگری را نیز به روش اینترنتی، به کاربران خود ارائه می کند. ثبت نام کارت هوشمند ملی، درخواست تغییر نام و نام خانوادگی، درخواست صدور گواهی تجرد و درخواست صدور گواهی فوت، برخی از مهم ترین خدمات الکترونیکی ارائه شده در این سایت می باشند.
سایت پیگیری صدور شناسنامه، در واقع، همان سایت سازمان ثبت احوال کشور، به آدرس اینترنتی sabteahval.ir بوده که علاوه بر پیگیری صدور شناسنامه از ثبت احوال و استعلام آن، امکانات متعدد دیگری را نیز به روش اینترنتی، به کاربران خود ارائه می کند. ثبت نام کارت هوشمند ملی، درخواست تغییر نام و نام خانوادگی، درخواست صدور گواهی تجرد و درخواست صدور گواهی فوت، برخی از مهم ترین خدمات الکترونیکی ارائه شده در این سایت می باشند.
نحوه پیگیری صدور شناسنامه
افرادی که متقاضی دریافت شناسنامه المثنی و یا تعویض شناسنامه بوده، برای ثبت درخواست خود، می توانند از دو روش، استفاده نمایند: مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دولت، در سراسر کشور و یا ورود به سایت سازمان ثبت احوال کشور و ثبت درخواست از طریق بخش خدمات الکترونیکی سایت.
به هر حال، هر کدام از دو روش حضوری یا اینترنتی که برای دریافت شناسنامه المثنی و یا تعویض شناسنامه، مورد استفاده قرار گیرد، مدتی طول می کشد تا شناسنامه جدید، از طریق پست، به نشانی متقاضی، ارسال شود. در این صورت، این سوال مطرح می گردد که پیگیری صدور شناسنامه از ثبت احوال، به چه صورت می باشد؟ و اینکه آیا امکان استعلام با کد ملی شناسنامه، برای متقاضی وجود دارد یا خیر؟
در پاسخ به سوالات فوق، باید گفت، در حال حاضر، پیگیری صدور شناسنامه، در موارد دریافت شناسنامه المثنی و یا تعویض آن، به سه روش، برای متقاضیان، امکان پذیر بوده که این روش ها عبارتند از:
پیگیری صدور شناسنامه، به صورت مراجعه حضوری: در این روش، متقاضی، باید به صورت حضوری، به یکی از دفاتر پیشخوان دولت، مراجعه کرده و درخواست پیگیری صدور شناسنامه خود را با ارائه کد پیگیری ثبت نام، به دفتر مربوطه ارائه دهد.
پیگیری صدور شناسنامه، از طریق سایت سازمان ثبت احوال کشور: همانند اعلام مفقودی اینترنتی شناسنامه و کارت ملی، متقاضیانی که درخواست دریافت شناسنامه المثنی و یا تعویض شناسنامه خود را ثبت کرده اند، می توانند با مراجعه به سایت سازمان ثبت احوال کشور، به آدرس sabteahval.ir، از طریق بخش خدمات الکترونیکی و قسمت درخواست صدور شناسنامه(تعویض و المثنی) و با استفاده از شماره پیگیری، برای پیگیری درخواست خود، اقدام نمایند.
پیگیری صدور شناسنامه، از طریق سایت پست: سامانه رهگیری محصولات شرکت ملی پست، به آدرس tracking.post.ir، سایتی است که افراد متقاضی می توانند با مراجعه به آن، روند پستی شناسنامه خود را پیگیری نمایند. لازم به ذکر است که برای پیگیری از طریق این روش، متقاضی باید شماره مرسوله خود را قبلا از اداره ثبت احوال مربوطه، دریافت کرده باشد.
پیگیری صدور شناسنامه با کد ملی:

در بخش قبل، در مورد پیگیری صدور شناسنامه از ثبت احوال، توضیح داده و گفتیم که متقاضیان می توانند، همانند پیگیری کارت ملی هوشمند، با مراجعه سایت سازمان ثبت احوال، به آدرس sabteahval.ir و از طریق بخش خدمات الکترونیکی و سپس، گزینه درخواست صدور شناسنامه(تعویض و المثنی) و با استفاده از شماره پیگیری، برای پیگیری صدور شناسنامه از ثبت احوال و استعلام آن، اقدام نمایند. به طور معمول مشاوره رایگان حقوقی از طریق فضای مجازی و یا مشاوره حقوقی تلفنی صورت میگیرد.
بیشتر بخوانید : مشاوره حقوقی تلفنی
مشاوره حقوقی تلفنی آسان ترین و سریع ترین راه برای رسیدن به پاسخ سوالهای حقوقی شما عزیزان است. با توجه پیچیدگی های قوانین و مسائل حقوقی بهترین روش برای پاسخ درست و عملکرد صحیح با مشاور و وکیلی کار بلد و متخصص است.
پیگیری صدور شناسنامه از ثبت احوال
برای پیگیری صدور شناسنامه و استعلام با کد ملی آن، روش های مختلفی وجود داشته که یکی از این روش ها، پیگیری صدور شناسنامه از ثبت احوال می باشد. پیگیری صدور شناسنامه از ثبت احوال، به دو روش مراجعه حضوری به اداره مربوطه و روش اینترنتی، امکان پذیر است. لذا، در این بخش، به توضیح نحوه پیگیری صدور شناسنامه از ثبت احوال که همانند نحوه درخواست اینترنتی صدور شناسنامه المثنی، از طریق سایت این سازمان، امکان پذیر بوده، می پردازیم که مطابق راهنمای تصویری زیر می باشد:
در مرورگر دستگاه خود، آدرس سایت سازمان ثبت احوال، یعنی sabteahval.ir را جست و جو کرده تا مطابق تصویر زیر، وارد صفحه اصلی سایت شوید. در این صفحه، بر روی گزینه خدمات الکترونیکی کلیک کرده و سپس، گزینه درخواست صدور شناسنامه(تعویض و المثنی) را انتخاب نمایید.
در این مرحله، بر روی دکمه پیگیری، کلیک نمایید.
اکنون، به منظور پیگیری صدور شناسنامه از ثبت احوال و استعلام آن، شماره پیگیری که در هنگام ثبت نام، دریافت کرده اید را در کادر مربوطه، وارد کرده و بر روی دکمه تایید، کلیک کنید.
تعویض شناسنامه، در سه حالت تعویض شناسنامه های قدیمی با شناسنامه های جدید، تعویض شناسنامه پس از رسیدن متقاضی به 15 سالگی و تجدید شناسنامه، بعد از رسیدن فرد به 30 سال، انجام می گیرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.
اما، یکی از سوالاتی که در رابطه با پیگیری صدور شناسنامه از ثبت احوال، برای متقاضیان آن، مطرح می شود، مساله امکان پیگیری و استعلام با کد ملی شناسنامه می باشد. بنابراین، در این بخش، به این سوال، پاسخ داده که آیا استعلام با کد ملی شناسنامه، امکان پذیر می باشد یا خیر؟
در پاسخ به این سوال که آیا پیگیری صدور شناسنامه و استعلام با کد ملی آن، برای متقاضیان، امکان پذیر می باشد یا خیر، باید گفت، در حال حاضر، امکان استعلام با کد ملی شناسنامه، برای افراد متقاضی، وجود نداشته و لذا، این افراد، صرفا می توانند با استفاده از کد پیگیری، برای استعلام شناسنامه خود، اقدام نمانید.
البته، لازم به ذکر است که در حال حاضر، امکان پیگیری مرسوله های پستی، با استفاده از کد ملی نیز از طریق سایت پست، برای متقاضیان وجود داشته که این خدمت، صرفا در رابطه با برخی مرسولات سازمانی، نظیر کارت سوخت و گواهینامه، قابل انجام بوده و برای پیگیری و استعلام با کد ملی شناسنامه، نمی توان از این روش، استفاده نمود.
اما از آنجا که یکی از روش های پیگیری صدور شناسنامه از ثبت احوال و استعلام آن، پیگیری روند پستی شناسنامه، از طریق پست بوده، در این بخش، به توضیح پیگیری صدور شناسنامه از طریق سایت پست پرداخته که مطابق راهنمای تصویری زیر می باشد:
مرورگر دستگاه خود را باز کرده و آدرس سامانه رهگیری مرسولات شرکت ملی پست، یعنی tracking.post.ir را در آن جست و جو کنید. پس از ورود به صفحه اصلی سایت، شماره مرسوله خود را در کادر مشخص شده، وارد کرده و آیکون ذره بین زرد رنگ راکلیک نمایید.
لازم به ذکر است که برای پیگیری از طریق این روش، متقاضی باید شماره مرسوله خود را قبلا از اداره ثبت احوال مربوطه، دریافت کرده باشد؛ در غیر این صورت، امکان پیگیری ارسال شناسنامه، از طریق این روش، وجود نخواهد داشت.
استعلام اینترنتی تاریخ صدور شناسنامه
یکی از سوالاتی که در رابطه با پیگیری و استعلام شناسنامه، مطرح می گردد، بحث استعلام تاریخ صدور شناسنامه و این مساله است که آیا این استعلام، همچون، ثبت نام کارت ملی هوشمند، به روش اینترنتی، امکان پذیر می باشد یا خیر؟
در پاسخ به سوال فوق، باید گفت، در حال حاضر، بر خلاف مواردی استعلام اینترنتی تاریخ صدور شناسنامه، برای افرادی که دارای شناسنامه بوده، امکان پذیر نمی باشد؛ اما اشخاصی که برای دریافت شناسنامه المثنی یا تعویض شناسنامه، ثبت درخواست کرده اند، می توانند از طریق سایت ثبت احوال و بخش خدمات الکترونیکی، برای پیگیری روند و استعلام اینترنتی تاریخ صدور شناسنامه، خود اقدام نمایند.

مشاوره حقوقی با وکیل آنلاین
مشاوره حقوقی
جهت درخواست مشاوره حقوقی با ما در ارتباط باشید .