علاوه بر دو روش شکایت از فروشگاه اینترنتی که در بخش های قبل توضیح داده شد، روش دیگری نیز برا ی شکایت از فروشگاه های اینترنتی وجود داشته که اگرچه نسبت به روش های قبلی ، مراحل طولانی تری داشته، اما به دلیل امکان اینکه اخذ یک حکم قضایی را داشته که از ضمانت اجرای قدرتمند اجرای حکم توسط اجرای احکام دادگستری برخوردار بوده، نسبت به دو روش قبل، کارآمدتر می باشد. .
نحوه و مراحل شکایت از پیج خرید و فروش اینترنتی از طریق مرجع قضایی، طبق مراحل زیر می باشد:
ابتدا شخص شاکی باید با در دست داشتن مدارک لازم از جمله کارت ملی و رسید واریز وجه و ..... به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده تا پس از ثبت شکواییه، این شکایت نامه از طریق دفتر مزبور برای دادسرای جرایم رایانه ای ارسال شود.
پس از وصول شکایت به دادسرا و ارجاع آن به شعبه، شعبه دادسرا دستور تحقیقات مقدماتی را صادر نموده و برای پلیس فتا ارسال می کند.
با اتمام تحقیقات مقدماتی ، چنانچه نظر دادسرا بر عدم وقوع جرم باشد، قرار منع تعقیب شکایت از فروشگاه اینترنتی را صادر می نماید؛ اما در صورتی که نظر دادسرا بر وقوع جرم باشد، با صدور قرار جلب به دادرسی، پرونده را برای دادگاه کیفری دو ارسال می کند.
دادگاه کیفری پس از احضار طرفین و تشکیل جلسه دادرسی، مجددا به دلایل وقوع جرم رسیدگی کرده و در صورتی که نظر بر وقوع جرم داشته باشد، رای بر محکومیت کیفری صادر می کند. این رای ظرف 20 روز از ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی در دادگاه تجدیدنظر استان می باشد.
نکته ای که در پایان باید به آن توجه نمود آن است که روش شکایت از فروشگاه اینترنتی از طریق دادسرا اختصاص به مواردی داشته که عمل فروشگاه اینترنتی، جرم بوده و دارای یک عنوان مجرمانه همچون کلاهبرداری اینترنتی باشد. بنابراین در مواردی که عمل فروشگاه اینترنتی، جرم نبوده، تنها می توان از طریق مراجعه به شورای حل اختلاف یا دادگاه حقوقی، برای طرح دعوای حقوقی اقدام نمود.