نحوه دریافت خسارت ناشی از نوسان برق ، از کجا باید اقدام کنیم ؟ یکی از آیتمهای قبوض برق، حق بیمه است تا اگر حادثهای برای وسایل برقی ایجاد شد افراد بتوانند خسارت خود را از بیمه دریافت کنند.
برای خسارت وارده به تجهیزات، نیاز به گزارش و تصدیق کارشناس، ارائه فاکتور فروشگاه یا تعمیرگاه مجاز(با مهر و امضاء)، گزارش معتمد محل یا نیروی انتظامی(در صورت وجود) میباشد. مشترکین باید ظرف 15روز از بروز حادثه، مدارک لازم را تحویل دهند.
مشترکین زیاندیده میتوانند ظرف 15روز از تاریخ وقوع حادثه، با رجوع به سامانهی خسارت مشترکین برق و بارگزاری مستندات پرونده خسارت. شامل تصویر آخرین قبض پرداختی مشترک یا تصویر صورتحساب پیامکی آخرین قبض، تصویر کارت ملی مشترک مورد نظر، تصویر اجارهنامه یا سند مالکیت محل خسارت، نسبت به دریافت خسارت اقدام کنند.
در خسارت آتشسوزی ناشی از نوسان برق، وسایل برقی تصویر محل حادثه(2عدد)، تصویر گزارش آتشنشانی، تصویر گزارش کلانتری و تصویر پرونده کامل دادگاه(در صورت وجود) برای اخذ خسارت از شرکت بیمه، نیاز است.
در خسارت ناشی از انفجار برق وسایل برقی که برخی مواقع بعلت اختلال در برق ایجاد میشود. تصویر گزارش آتشنشانی یا مقامات ذیصلاح، تصویر گزارش کارشناس خسارت، تصویر لیست موارد آسیبدیده، تصویر فاکتور تعمیرات و تصویر محل حادثه(2مورد) ضروری است.
در خسارت نقص عضو ناشی از نوسان برق وسایل برقی که منجر به ناقص شدن عضوی از اعضای بدن انسان میشود تصویر گزارش نیروی انتظامی یا بازرسان قانونی و سازمان آتشنشانی، تصویر کپی شناسنامه و کارت ملی مصدوم، تصویر گزارش اولین مرجع درمانی و پزشک معالج، تصویر صورتحساب و پرونده کامل پزشکی مصدوم ضروری است.
در خسارت مربوط به هزینه پزشکی ناشی از نوسان برق وسایل برقی، تصویر صورتحساب بیمارستان، تصویر مدارک پزشکی و پروندههای بیمارستانی و تصویر گزارش مقامات ذیصلاح بصورت کامل و جامع نیاز است.
در زمان بستری، تصویر گواهی پزشک معالج مبنی بر اتمام درمان. تصویر عکس رادیولوژی پس از حادثه و پس از اتمام دوره درمان در صورت شکستگی اعضای بدن لازم است.
در حادثه فوت ناشی از نوسان برق وسایل برقی، تصویر همه صفحات شناسنامه و کارت ملی ابطال شده. تصویر کپی برابر اصل معاینه جسد، تصویر کپی برابر اصل گزارش پزشک قانونی، تصویر کپی برابر اصل گواهی فوت، تصویر رأی محاکم قضایی و تصویر گواهی انحصار وراثت برای پرداخت حق بیمه ضروری است.
پس از ارائه مدارک و مستندات ذکر شده در سامانه خسارت مشترکین برق، یک کد رهگیری برای مراجعهکننده صادر میشود. که باید تا پایان کار از آن نگهداری شود. شرکت بیمه پس از دریافت مدارک مشترک مورد نظر، بررسیهای لازم را انجام داده و سپس نتیجه اقدامهای صورت گرفته را به اطلاع مشترک میرساند. و پس از تأیید خسارت، مبلغ به حساب مشترک مورد نظر واریز میشود.
برای دریافت خسارت ناشی از نوسان برق ، خسارت وارده به کالاهایی همانند لامپ، گوشی و مواردی از این قبیل که شامل تجهیزات خانگی نمیباشند مشمول بیمه نمیگردند. و تنها خسارت اجناس و کالاهایی توسط شرکت بیمه پرداخت میشود که تجهیزات خانگی(مانند تلویزیون) باشند.
بیمه برق یک نوع از بیمهنامه است که در زمان قطعی برق مداوم و پیدرپی، افراد میتوانند برای آسیبهای وارده به وسایل برقی منزلشان اقدام نمایند.
پوششهای بیمه برق شامل آسیب و خرابی وسایل برقی، آتشسوزی، خسارات پزشکی، نقص عضو و فوت میباشد.
برای خسارت خرابی وسایل برقی 26میلیون، غرامت فوت 950میلیون، خسارت پزشکی 692میلیون، آتشسوزی 890میلیون و در نهایت برای نقص عضو 651میلیون در نظر گرفته شده است.